dimarts, 16 de setembre de 2008

L'antena de telefonia mòbil de davant de casa

L'antena de telefonia mòbil de davant de casa

Bé, doncs al final ens l’han fotut, una antena de telefonia mòbil (Vodafone) davant de casa ( i de l’escola)… no han servit de res les queixes de la gent que hi vivim al poble, a l’alcaldessa de Santa Coloma de Cervelló, Dolors Pueyo no li interessen . Són més rentables els diners de Vodafone… i si la parròquia fica totes les facilitats, doncs encara millor. De fet l’ajuntament i la empresa no incompleixen cap llei, tot està en regla segons la normativa vigent de la Generalitat en aquest àmbit.

Tenen tota la raó… però l’altre dia vaig recuperar un article de la BBCMundo.com del 21 de Setembre de 2004, que em va fer pensar en tot això… l’article parla d’un judici històric contra les companyies tabacaleres… diu així:

Este martes comenzó en Washington uno de los juicios más importantes de la historia judicial estadounidense contra una serie de compañías tabacaleras, acusadas de haber mentido sobre los efectos negativos del tabaco.

Este proceso civil por una suma de US$280 mil millones se realiza en un tribunal federal de Washington, y entre las empresas acusadas se encuentran Philip Morris USA, R.J. Reynolds, Liggett, Lorillard Tobacco y Brown and Williamson.

Según las autoridades, los directivos de las tabacaleras se reunieron en un hotel de Nueva York en 1953 y diseñaron una estrategia para engañar al público sobre el daño y la adicción producidas por la nicotina.

Estos cargos fueron presentados sobre la base de la ley RICO, una normativa utilizada generalmente para combatir el crimen organizado, creada inicialmente para luchar contra la mafia.

De acuerdo a esta ley, el gobierno acusa a las compañías de ser responsables de haber conspirado para defraudar al público durante más de 50 años.

Conspiración

La conspiración, argumentó el gobierno, se inició en la gran sala del Hotel Plaza, cerca del Parque Central en Nueva York, el 15 de diciembre de 1953.

Según explica el corresponsal de la BBC en EE.UU., Stephen Evans, no hay duda de que dicha reunión entre los directivos de las principales tabacaleras se llevó a cabo y que allí se discutió el estado de la industria, incluyendo la investigación científica de los efectos del cigarrillo sobre la salud.

Lo que las autoridades sostienen es que en esa ocasión se llegó a un acuerdo para presentar una estrategia unificada para negar los efectos dañinos del tabaco, lo cual significaría que se cometió un fraude.

Y además, la parte acusadora considera que en ese momento, se contaba con suficiente información que demostraba que el tabaco era adictivo y dañino.

El gobierno arguye que a pesar de la evidencia científica, las tabacaleras elaboraron un esquema "para preservar e incrementar las ganancias de la industria maximizando el número de fumadores".

Si bien la actitud de las tabacaleras ha cambiado en los últimos diez años y ahora admiten que el cigarrillo es nocivo para la salud, las mismas compañías sostienen que los argumentos brindados en el pasado que señalaban que el fumar no era perjudicial, fueron presentados en buena fe.

Se espera que el controvertido proceso -que podría llevar a la quiebra a gran parte de la industria tabacalera- se extienda por un plazo de seis meses.”

Vaya tela, no?,

Els tios es van callar durant 51 anys (i encara ho negaven) que els seus productes eren mortals pels seus clients… Tot i així, tampoc són els més dolents d’aquesta història… De fet, en 1938, un tal Raymond Peral va fer un estudi on s’afirmava que el fumar, escurçava la vida. D’altres estudis posteriors van descobrir que a demés el tabac produïa càncer. Tot això es sabia, era públic, i molt avans de 2004. I que van fer els governs?, Res.

Bé, i direu, i això que te a veure amb les antenes de telefonia mòbil?¿ Bé, doncs que em sento un fumador de 1953…

Cada cop hi ha més i més antenes; els alcaldes les deixen ficar a tot arreu, ja els hi va bé. Mentrestant no hi ha estudis que confirmin quin és l’efecte de les antenes sobre la gent i el medi , i els estudis que hi ha són contradictoris (també s’ha de veure qui paga l’estudi….), i a demés sobre aquest estudis contradictoris es cimenta una legislació que no para de canviar… És com si fiquéssim en el mercat un medicament que no sabem, quins efectes negatius pot tenir (o poder si que sabem que són mortals, però, tan se val, perquè és venen com a xurros i ens treiem molts calers, i de mentres ens fem els longuis) i a sobre tinguessim el vist-i-plau dels governs (a canvi d’una comissió).

Com és possible que un alcalde o un govern d’un país deixi instal·lar antenes que no saben del cert quines repercussions tenen sobre la salut de la població?¿ jo pensava que els alcaldes defensaven els drets i el benestar dels ciutadans… poder ho vaig entendre malament, no se…

Per acabar, afegeixo l’últim crit d’ajut que vam enviar els veïns a la resta d’habitants de Santa Coloma de Cervelló… un crit en el buit… cap resposta. Aquí teniu les claus d’un petit exemple d’aquesta lluita contra el que no arribo a entendre. Que pot fer un veïnat contra una gran empresa?¿ és una sensació d’impotència del tot indescriptible… de mentres farem de conillet d’índies, com tants milions de ciutadans en el món…

Els veïns de la Font Vella volem informar a la població de Santa Coloma de Cervelló i, especialment als pares dels nenes del CEIP Montpedrós, de la imminent instal·lació d’una antena de telefonia mòbil a les immediacions del nostre municipi, molt a prop de les vivendes i a només 200 metres de l’escola.

Volem posar en coneixement de la població que no s’ha fet per part de l’Ajuntament cap mena de campanya informativa, ni a veïns, ni a l’escola, i només se’ns ha fet arribar aquesta informació quan els veïns i l’escola, alertada pels veïns de la Font Vella ho hem demanat. També que quan hem demanat informació ens hem trobat que el projecte estava fet, presentat i tramitat des del novembre de l’any 2006 i els permisos municipals concedits i les obres a punt de començar.

Quant hem demanat aquesta informació se’ns ha comunicat que efectivament hi ha aquest projecte, que no se’ns ha informat perquè no hi havia obligació (només ho han de comunicar legalment a les finques properes, no habitades) i que tot és legal ja que compleix la normativa.

Els veïns de la Font Vella hem demanat el projecte a l’Ajuntament i hem fet la consulta al departament de Medi Ambient i Habitatge de la Generalitat de Catalunya i se’ns va informar que realment, atenent a les característiques indicades en el projecte, compleix la normativa donat que es tracta d’una antena de 316W de potència (ridícula, segons ells per donar un servei adequat i per tant de veracitat dubtosa) i la distància exigida es de 40m fins a l’escola. També se’ns alerta, per part del departament que la nova normativa europea està a punt de canviar (en un plaç aproximat de 2 a 6 mesos) i que llavors, segurament aquest projecte quedarà fora de normativa.

Hem pogut comprovar que al projecte no s’hi especifica per res l’existència d’una escola propera, omissió que no creiem casual per part de la companyia sinó amb la intenció de no cridar l’atenció del Departament de Medi Ambient i Habitatge (segons l’Ajuntament, no és necessari perquè compleix les distàncies). També que la ubicació de l’antena es farà a terrenys qualificats com rurals, propietat de la parròquia (diuen que és l’únic propietari dels tres proposats per la campanya que va acceptar la oferta) i que aquesta percebrà un arrendament anual per aquest concepte.

Desprès de totes aquestes pesquises, els veïns de la Font Vella ens hem posat en contacte amb l’Ajuntament del nostre municipi, i en reunió celebrada el dia 6 de maig a les dependències municipals i amb l’assistència de l’alcaldessa actual, Sra Dolors Pueyo, l’alcaldessa alternant, Sra Marta Martínez, i l’equip tècnic format per l’arquitecte municipal, Sr Joan Saura, l’ enginyer de la companyia de telefonia i la regidora de medi ambient, se’ls hi sol·licita els següents punts:

1_ Que per un principi de seguretat, i atenent a la imminent emissió de la normativa europea que es preveu molt més rigorosa en termes de distàncies i prevencions, es busqui una nova ubicació de l’antena de telefonia a zones més allunyades de la nostra població i de l’escola, ja que som una població envoltada de zones aïllades amb múltiples possibilitats.

2_ Que en cas que això no es faci, demanem una medició de la radiació actual, sense funcionament de l’antena, en les zones pròximes, inclosa l’escola; i que posteriorment es faci un control amb l’antena en funcionament. I si es detecta algun augment significatiu de la radiació, proposem la retirada immediata de l’antena.

En aquest sentit, l’Ajuntament afirma que la radiació d’aquesta antena no afecta a la salut de veïns i nens de l’escola, tot i que no ens ha facilitat cap document on se’ns ho garanteixi. Poder caldria preguntar-se perquè la nova normativa és més restrictiva.

3_ També hem demanat que la emissió de la radiació no vagi dirigida a l’escola , quedant fora del radi d’influència.

4_ Demanem que es realitzin medicions periòdiques, freqüents i aleatoris fets per una entitat neutral i oficial, i que se’ns faciliti aquesta informació a la direcció de l’escola i al veïnat. Aquesta demanda està fonamentada en que no tenim la seguretat de que la potencia que s’indica en el projecte no sigui manipulada i augmentada en qualsevol moment per part de la companyia en funció de l’augment de la demanda del servei.

Davant de les nostres demandes la resposta municipal ha estat la següent :

1_ Que ells estan molt tranquils perquè el projecte compleix la normativa i noi creuen convenient buscar cap altra alternativa (encara que nosaltres fem diferents suggeriments d’ubicació possibles i més aïllats).

2_Que ningú ens pot assegurar si hi haurà repercussió sobre la nostra salut i la dels nenes ja que no hi ha res publicat sobre l’efecte de les radiacions a la salut de les persones (sembla que no estan al cas de les múltiples publicacions i estudis que hi ha al respecte i que tots podem consultar fàcilment a internet, així com les sentències de retirada de anteriors antenes al nostre mateix territori).

3_ Que està previst demanar aquestes medicions al departament de la Generalitat corresponent i que se’ns facilitaran si les demanem, tot i que no ens aclareixen el procediment concret que haurem de seguir per aconseguir-les.

4_ Que si la normativa canvia ja es farà retirar la antena si s’escau però que actualment (encara que sigui per mesos) està dins de la legalitat.

Donades les circumstàncies, els veïns de la Font Vella ens veiem obligats a posar en coneixement de la població aquests fets per tal que siguin a l’abast de tots, ja que el nostre Ajuntament (qui, per altre banda, s’omple la boca de participació ciutadana) en temes d’importància cabdal per la nostre seguretat i per la nostra salut, ni ha informat convenientment a la població, ni l’ha fet participar de les decisions, ni tan sols està disposat a negociar amb la companyia un canvi d’ubicació més llunyà i més segur.

Desconeixem les raons d’aquesta actitud municipal. Potser es tracta d’un tema de compromís amb la companyia telefònica difícil de refer (nosaltres pensem que com a molt a la companyia li suposaria més inversió econòmica, però quina importància ha de tenir per nosaltres i el nostre ajuntament si es tracta de la salut de les persones) , potser es tracta d’una actitud de comoditat i no voler ficar-se en un tema complex, com es la negociació amb les companyies de telefonia (que a demés diuen, i s’excusen, “hem heretat de l’anterior govern”), el que sí hem pogut comprovar es el conformisme i la manca de sensibilitat davant dels nostres temors que han estat per sobre del principi de seguretat i tranquil·litat de la població, principi que, per altre banda, nosaltres considerem fonamental pels polítics que ens representen i que d’alguna manera han estat escollits per nosaltres.

MERCI ALCALDESA, MERCI VODAFONE, MERCI MOSSÈN, MERCI GENERALITAT

més info: http://www.scribd.com/doc/989581/Antenas-y-salud

http://www.tuotromedico.com/temas/antenas_telefonia.htm